Hva er forstyrret spising?
Mellom 46–89 % av barn med autisme har et uvanlig mønster for hvilken mat de aksepterer. Dette kan handle om konsistens, smak, lukt eller utseende. Slike spisevaner kan gi helseutfordringer og sosial tilbaketrekning fra familie og venner og kan beskrives som matnekt (food refusal) og matselektivitet (food selectivity). Barn med autisme kan også ha tvangsmessig spising, spiseritualer og vegring for selve måltidet knyttet til rigiditet.
Forstyrret spising er ikke det samme som spiseforstyrrelse. Å ha en spiseforstyrrelse innebærer å være overopptatt av kropp, vekt og utseende, og føle seg styrt av slike tanker og følelser. Et slikt forhold til mat og kropp kan forstås som uttrykk for en måte å håndtere kaotiske, overveldende og/eller vanskelige følelser på.
Man bruker ofte begrepet forstyrret spising hos personer der selektiv spising og unngåelse av mat er utløsende faktorer. Vektendring kan imidlertid oppstå som en konsekvens.
I motsetning til spiseforstyrrelse har forstyrret spising andre årsaker enn overopptatthet av kropp. Årsakene kan være at barnet har vansker med å spise mat med konsistens som forventes for sin alder, motoriske og sensoriske vansker, liten interesse for mat og/eller redsel for konsekvensen av å spise (for eksempel redsel for å bli kvalt).
På engelsk kalles dette Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder (ARFID), som på norsk oversettes til unnvikende/restriktiv næringsinntaksforstyrrelse.
Denne lidelsen kan vise seg i tre ulike former:
-
Sensorisk sensitivitet
-
Manglende interesse for mat eller spising
-
Bekymring for de negative konsekvensene ved næringsinntak
Et slikt begrenset matinntak kan medføre store problemer og kan hemme vekst og utvikling. ARFID skilles fra andre spiseforstyrrelser ved at barnet/ungdommen ikke har et ønske om vekttap og sees hyppig hos personer med autisme.
I litteraturen foreslås en tverrfaglig tilnærming for behandling av ARFID med medisinsk personell (lege, helsesykepleier), ernæringsfysiolog, miljøterapeut og spesialpedagogisk tilrettelegging.
Å jobbe med endring hos barn og unge med forstyrret spising krever systematikk og tålmodighet. Det kan være ulike årsaker til at spising blir vanskelig, og det er derfor nødvendig å finne årsaken for å kunne sette inn riktige tiltak. Ved å starte med et grundig kartleggingsarbeid får man det beste utgangspunktet.
Tilsynelatende små uforutsigbare hendelser kan føre til mye stress hos barn med autisme og gi store følelsesmessige utbrudd eller økt rigiditet. Det er derfor viktig å finne gode måter å hjelpe barna på.
Du kan lese mer om forstyrret spising her.