Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Ny doktorgrad viser at ADHD pasienter kan ha god nytte av digital behandling

Forsker ved Forhelse Emilie Sektnan Nordby disputerte 17.1.2025 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «Digital interventions for adults with ADHD. Development, feasibility, adherence, and the participants’ experiences.»

Publisert 28.07.2025
En mann og kvinne på et podium

Mange voksne med ADHD ønsker seg et mer helhetlig behandlingstilbud, bestående både av medikamentell behandling og psykologisk oppfølging. Likevel varierer tilgangen på slike psykologiske tilbud betydelig. I sitt doktorgradsarbeid har Nordby undersøkt om digitale intervensjoner, både som heldigitale løsninger og kombinert med ansikt-til-ansikt oppfølging, kan være til hjelp for voksne med ADHD.

Doktorgradsarbeidet undersøker to digitale intervensjoner for voksne med ADHD gjennom fire studier, hvor begge intervensjonene er utviklet i samarbeid med målgruppen. De to første studiene kommer fra INTROMAT-prosjektet (forløper til senteret Forhelse) og MinADHD, et digitalt selvhjelpsprogram for voksne med ADHD. De to siste studiene i doktorgradsarbeidet undersøker ERIA, et kombinert digitalt og gruppebasert program for emosjonelle reguleringsvansker hos voksne med ADHD.

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Foto fra venstre: Første opponent Professor Edmund Sonuga-Barke, Department of Child and Adolescent Psychiatry, Institute of Psychiatry, Psychology and Neuroscience, King’s College London. Komitéleder førsteamanuensis Rune Raudeberg, Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen. Andre opponent: Professor Lisa B. Thorell, Institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet. Doktorand Emilie Sektnan Norby, Helse Bergen og UiB. Disputasleder professor Lin Sørensen, Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen.

Samlet sett, viser funnene fra doktorgradsarbeidet at voksne med ADHD kan ha nytte av digitale løsninger. Det var god tilfredshet med de digitale intervensjonene, og det var en bedring i de primære målene for intervensjonene på gruppenivå. Funnene ga også verdifull innsikt i deltakernes egne opplevelser av endring og hvilke faktorer som de opplevde bidro til denne.

Emilie Sektnan Nordby er utdannet psykolog ved UiB, og har nå sin arbeidsplass ved forskningssenteret Forhelse ved Haukeland Universitetsykehus. 

Professor Astri J. Lundervold har vært hovedveileder og professor Frode Guribye har vært biveileder for Emilie Nordbys doktoravhandling. Doktorgraden ble finansiert av Helse Vest forskningsmidler.

En person som holder en blomsterbukett
Her gratuleres Emilie S.Nordby av senterleder ved Forhelse Tine Nordgreen (til høyre).