Positive resultater fra eBehandlingsstudie for depresjon, sosial angst og panikklidelser

Ferske resultater fra eBehandlingsstudien 2021-2024 er nå tilgjengelig. Studien inkluderer pasienter som har fått behandling ved en av de fire helseforetakene Helse Bergen, Sykehuset i Vestfold, Sykehuset Innlandet og St. Olavs hospital. Studien har undersøkt både pasienttilfredshet og kostnadseffektivitet.

Publisert 07.05.2025
Diagram

Resultatene viser at pasienter som har fått behandling av depresjon, sosial angst og panikklidelse, på gruppenivå hadde tilfredsstillende symptom- og funksjonsbedring, og i tillegg økt helserelatert livskvalitet. De fire helseforetakene hadde sammenfallende resultater.

Samtidig viser resultatene at pasientene i stor grad var tilfreds med eBehandling. Dette er i sum positive og gode resultater med tanke på den nasjonale implementeringen av eBehanding som pågår. Studien dekker tilbudet som tidligere ble kalt eMeistring.

Resultater om kostnadseffektivitet i eBehandling

I regi av Forhelse SFIs arbeidspakke to (kostnad-nytte) har foreløpige resultater den siste tiden vært presentert for både helsetjenestepartnere, bedriftspartner Checkware og på den Nasjonale Lederkonferansen for Psykisk Helsevern 6. februar i Trondheim. En forkortet versjon av presentasjonen «Effekt og pasienttilfredshet i eBehandling» er tilgjengelig her (pdf).

I tillegg er den første av tre vitenskapelig artikler nå sendt inn for vurdering til tidsskriftet Journal of Medical Internet Research: «From controlled trials to real-world experience: Costs and outcomes of a therapist-guided internet-delivered cognitive behavioral therapy program”.

En kvinne som smiler til kameraet
Doktorgradsstipendiat Zareen Abbas Khan ved St.Olavs hospital er førsteforfatter av ny artikkel fra eBehandlingsstudien.

Resultatene viser at nivået på kostnad per pasient er sterkt avhengig av antall pasienter som har fått behandling det enkelte år. Dette fordi infrastrukturkostnaden per år er fast og blir lavere per pasient jo flere pasienter som blir behandlet.

For helseforetakene er det viktig å ha et sterkt fokus på inntakssystemet og generelt legge til rette for at alle aktuelle henvisninger vurderes med tanke på eBehandling. Mens det har vært betydelig forskjeller mellom helseforetakene i infrastrukturkostnad per pasient som følge av ulikt pasientvolum per år, er behandlerkostnad per pasient i stor grad lik. Det siste er en naturlig følge av at eBehandling til nå har vært et standardisert behandlingsopplegg.

Næringspartner CheckWare har utviklet dette ebehandlingsvertøyet.