Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Leger i spesialisering - LIS

Psykiatri (VOP)

Utdanning i spesialiteten Psykiatri (VOP)

Divisjon psykisk helsevern er overordnet ansvarlig for utdanningen av spesialister i psykiatri (VOP) og barne- og ungdomspsykiatri (PBU). PBU har egen utdanningsplan. 

Divisjonen omfatter ca. 1750 årsverk og har et budsjett på vel to milliarder kr. Innen voksenpsykiatri har divisjonen 32 stillinger til leger i spesialisering og 66 overlegestillinger. 

Divisjon psykisk helsevern er fra 1.3.2017 organisert i 6 klinikker og kan samlet sett tilby dekning av alle læringsmålene innen VOP. Det foreligger fagavtaler med tre private ideelle DPS; Solli DPS, Betanien DPS og Voss DPS, samt med Olaviken alderspsykiatriske senter, AFR og PBU. Læringsarenaer utenfor Helse Bergen kan vurderes for individuelle avtaler.  

Utdanningsutvalg og utdanningsansvarlig overlege  

Utdanningsansvarlig overlege skal sammen med seksjonsleder LIS 3 ha ansvar for rekruttering, ansettelse og oppfølging av LIS 3 i divisjonen. Dette innebærer bl.a. å sørge for at LIS 3 får veiledning i henhold til forskrift, sørge for at alle LIS får oppfylt sine læringsmål ved å legge til rette for gode rotasjonsordninger og hospiteringsordninger slik, samt å bidra i evaluering og dokumentasjon.  

Sentralt utdanningsutvalg i divisjon psykisk helsevern er sammensatt av lederne fra de lokale utdanningsutvalgene i hvert av de tre DPS-ene samt av et felles utdanningsutvalg for sykehuset (klinikk sikkerhetspsykiatri og psykiatrisk klinikk). I tillegg er det en representant for psykoterapiveilederne, undervisningsansvarlig og tre LIS –tillitsvalgte. Utvalget ledes av utdanningsansvarlig overlege med seksjonsleder for LIS 3 som sekretær.   

Seksjon Leger i spesialisering 

Divisjonen har etablert en egen seksjon for administrasjonen av spesialistutdannelsen i psykiatri.  

Seksjonsleder er LIS 3 sin nærmeste leder og forvalter arbeidsgiveransvaret, inkludert vaktordningen. Seksjonsleder bistår med å koordinere rotasjonen rent administrativt, og er også sekretær i det sentrale utdanningsutvalget. Seksjonsleder har 100 % stilling. Tilknyttet seksjonen er også spesialist i psykiatri i 50 % stilling som utdanningsansvarlig overlege for voksenpsykiatri.  

Det er 32 LIS 3 stillinger. 

Videre er det åtte psykoterapiveiledere tilknyttet seksjonen, hvorav fem i psykodynamisk psykoterapi og to i kognitiv terapi og en i gruppeterapi 

LIS 3 går i 24-delt tilstedevakt gjennom hele utdanningsløpet. Dagvakter ukedag dekkes av to LIS 3. 

Nattevakter ukedager og helgevakter dekkes av en LIS 1 og en LIS 3. 

Overlegespesialister i sykehus går 21-delt bakvakt, stort sett hjemmevakt, tilstedevakt lørdag og søndag fra 09.00 til 16.00 

LIS 3 roterer mellom seksjoner på de ulike klinikkene.  

Se tabell under beskrivelsen av hver klinikk for oversikt over læringsarenaene og spesialister. 

Vedlegg/lenke nederst i dokumentet viser tabell over læringsmål som kan oppnås på de ulike læringsarenaene. Her vises også samlet oversikt over divisjonen, læringsarenaer, overleger og psykologspesialister. 

Psykiatrisk klinikk  

Klinikken dekker opptaksområdet for Haukeland universitetssjukehus for spesialiserte sykehustjenester som ikke kan behandles på DPS-nivå, samt har akuttfunksjonen i helger, kveld og natt. I tillegg til de nedenstående DPS-er er klinikken også spesialistsykehus for tre ideelle DPS-er; Solli DPS, Betanien DPS og Voss DPS.  

Tabell som viser fordeling av seksjoner og spesialister ved de ulike enhetene i Divisjon psykisk helsevern

Klinikk Sikkerhets- og fengselspsykiatri  

Klinikken har både regional funksjon for hele Helse Vest, samt lokal funksjon for Haukeland universitetssjukehus sitt opptaksområde. I tillegg til en regional (RS) og en lokal døgnpost (LS), er det opprettet en egen poliklinikk. Klinikken har ansvaret for spesialisthelsetjenesten i Bergen fengsel. 

Tabell som viser seksjoner og antall spesialister ved Klinikk for sikkerhetspsykiatri

 *   Klinikkoverlegen (spesialist i barne- og ungdomspsykiatri) har 60% klinisk stilling på C1 

Tallene i tabellen er gjeldende fra 01.10.24. 

Kronstad DPS  

Opptaksområdet: Bydelene Bergenhus, Årstad og Ytrebygda. 

Befolkningen omfatter 100 000 personer over 18 år. 

Tallene i tabellen er inkludert ansatte som er i permisjon og konstituerte overleger.  
På Kronstad DPS er det i tillegg 1 psykiater og 3 psykologspesialister i Tidlig avklaringsteam -TAT, 1 psykologspesialist i FACT Allmenn og 2 psykologspesialister i Seksjon for akutte tjenester - SAT.   

Tabell som viser seksjoner og spesialister fordelt på enheter ved Kronstad dps

Øyane DPS  

Opptaksområde: Askøy og Øygarden. 

Befolkningen omfatter ca. 54 000 innbyggere over 18 år. 

Tabell som viser seksjoner og spesialister fordelt på enheter ved Øyane DPS

Klinikkoverlege kommer i tillegg. 

Forskningsavdelingen 

Forskningssjef har pt overordnet ansvar for all forskningsaktivitet. Det er planlagt endringer i organisering av forskningsaktiviteten i divisjonen i tiden fremover. Oppdatering vil følge. 

Rotasjonsplan og utdanningsforløp 

Kandidater som ansettes i Divisjon psykisk helsevern har ulik erfaring og bakgrunn. Noen kommer rett fra LIS1-tjeneste, mens andre har ulik lege- og forskererfaring i og/eller utenfor psykiatrien bak seg. Divisjon psykisk helsevern har en rotasjonsordning som tilstreber å sikre at spesialistkandidaten får sin nødvendige tjeneste til rett tid og uten forsinkelse. Rotasjonsordningen for kandidatene forsøker å ivareta en utvikling gjennom hovedutdanningen der kandidaten får økende kunnskap, erfaring og ansvar, samt får dekket alle sine læringsmål. 

Etter LIS1 tjeneste kreves minimum 5 års klinisk tjeneste for å få fullført spesialistutdanning. 

Vi tilstreber at LIS3 starter med akutt-tjeneste i Psykiatrisk klinikk eller allmenndøgn på DPS.  Rehab-tjeneste, fordypningstjeneste og poliklinikk bør komme senere i utdanningsløpet. Utdanningsløpet blir individuelt tilpasset kandidatens behov og ønsker i den grad det er mulig (se for øvrig kapittel om felles rotasjonsordning).  

Utdanningstilbudet består av

  • Klinisk tjeneste med ukentlig klinisk veiledning 
  • Psykoterapiveiledning; individuelt og i grupper 
  • Undervisning, se nærmere beskrivelse senere 
  • Fire timer fordypningstid pr uke 
  • Anbefalte kurs for spesialiteten i psykiatri 

Klinisk tjeneste med veiledning og supervisjon er sentralt i læringsaktivitetene for å oppnå læringsmålene. 

Det er god spesialistdekning i divisjonen, og funksjonene blir derfor godt ivaretatt. Se for øvrig vedlegg 1 - som viser tabell over læringsmål som kan oppnås på de ulike læringsarenaene.  

Akuttpsykiatrisk tjeneste 

Akutt-tjenesten (minimum 12 mnd) avtjenes ved Psykiatrisk klinikk, enten i PAM (psykiatrisk akuttmottak) eller i en kombinasjon av PAM og Avdeling for stemningslidelser/Avdeling spesialisert psykosebehandling.  

Dette gir spesialistkandidaten erfaring med et variert pasientutvalg, samt kjennskap til hvilke vurderinger som ligger til grunn for de ulike behandlingstilnærmingene. Dette gir det beste grunnlaget for oppnåelse av læringsmålene innen akuttpsykiatri, samt alvorlige psykiske lidelser og forståelsen og anvendelsen av psykisk helsevernloven. 

Tjeneste ved enheter for rehabilitering  

Tjeneste ved enheter for rehabilitering planlegges når kandidaten har noe erfaring fra psykiatri, da dette krever mer selvstendig arbeid under veiledning, og bredere klinisk erfaring. Vi anbefaler minst 9 mnd sammenhengende tjeneste og kan legge til rette for kombinasjoner av døgnavdeling., dagavdeling., poliklinikk og FACT (psykosepoliklinikk med oppsøkende team) Våre enheter for rehabilitering er lokalisert ved DPS, lokal sikkerhet ved Klinikk for sikkerhetspsykiatri og Psykiatrisk klinikk.  Ved DPS gjelder dette psykose rehab sengeposter og psykosepoliklinikker. Ved Psykiatrisk klinikk gjelder det seksjon for kompleks rehabilitering-Sandviken (KRS). 

Poliklinisk tjeneste 

Avtjenes på allmennpsykiatriske poliklinikker ved de tre DPS-ene i divisjonen. Vi anbefaler minst 12 mnd tjeneste ved poliklinikk. 

Fordypningstjeneste 

Minimum ni mnd av tjenesten gjøres som fordypningsteneste i et selvvalgt emne/fagfelt.  

I løpet av denne tjenesten skrives det en fordypningsoppgave. Fordypningstjenesten kan gjennomføres ved alle læringsarenaer. Vi anbefaler likevel som hovedregel fordypning ved en av disse læringsarenaene:   

  • Affektive lidelser – ved seksjonene i Avdeling for stemningslidelser, Psykiatrisk klinikk. 
  • Alderspsykiatri – ved seksjon Alderspsykiatri i Avdeling for psykosomatisk medisin, Psykiatrisk klinikk eller ved Olaviken alderspsykiatriske senter. 
  • Spiseforstyrrelser – ved seksjon Spiseforstyrrelser (døgnavdeling) i Regional avdeling for spiseforstyrrelser, Psykiatrisk klinikk.  
  • C/L psykiatri – ved seksjon Konsultasjonspsykiatri i Avd. for psykosomatisk medisin, Psykiatrisk klinikk.  
  • Tidlig psykose/ nysyke – ved seksjon TPS i Avdeling for spesialisert psykosebehandling, Psykiatrisk klinikk.   
  • Sikkerhets- og Rettspsykiatri – ved seksjoner i Klinikk Sikkerhetspsykiatri (RS og LS). 
  • Allmennpsykiatriske døgnavdelinger - ved Bjørgvin DPS, Kronstad DPS og Øyane DPS.
  • Seksjon fire-dagers behandling, Kronstad DPS 
  • Avdeling for rusmedisin (AFR) 
  • Barne- og Ungdomspsykiatri ved PBU. 

Valgfri tjeneste:   

1.5 år kan brukes til valgfri tjeneste. 

Forskning 

Divisjonen legger til rette for LIS 3 som ønsker å bruke ett år til klinisk forskning, eller ta deler av spesialiseringen i psykiatri parallelt med forskning (f.eks 50% forskning og 50% klinisk arbeid). Kandidaten deltar samtidig i klinisk vakt-tjeneste/forvakt og deltar i det vanlige LIS3 undervisningsopplegget. Se eget kapitel om forskning for mer informasjon.   

Hospitering 

Det legges til rette for kortvarige hospiteringer ved læringsarenaer som LIS3 trenger for å oppnå sine læringsmål for eksempel i seksjon for ECT, innen C-L –psykiatri, alderspsykiatri, spiseforstyrrelser og firedagersbehandling for OCD og andre angstlidelser.  Slik skal alle LIS 3 få oppfylt sine læringsmål innen disse områdene. 

Tabelloversikt over læringsarenaene finnes i lenken nederst i dokumentet.  

Leger i spesialisering ansettes i Helse Bergen HF, Divisjon psykisk helsevern, i faste stillinger, evt. vikariater, og kan få hele den tjenesten de trenger gjennom et felles rotasjonssystem i divisjonen. 

I Divisjon psykisk helsevern skjer rotasjon hver 1. mars og 1. september, og omfatter alle 32 stillingene for leger i spesialisering.  Vi har avtale om tjeneste i VOP til LIS 3 fra samarbeidende institusjoner. Dette gjelder Avdeling for rusmedisin (AFR), Klinikk psykisk helsevern for barn og unge (PBU), samt de private ideelle DPS-ene Solli, Betanien og Voss. Vi tilrettelegger for at LIS-kandidater i andre spesialiteter kan få sideutdanning hos oss.  

Vi tilpasser tjenesten slik at kandidaten i størst mulig grad får oppfylt sine ønsker ved rotasjon. Kandidatene setter opp sine 1., 2. og 3. valg og divisjonen tilstreber at de får en av disse ønskede tjenestestedene. Spesialistkandidatenes ønsker innhentes to ganger pr. år. 

En rotasjonskomité møtes for å planlegge rotasjonene. Komiteen består av en representant fra hver av de voksenpsykiatriske klinikkene, seksjonsleder for LIS 3, utdanningsansvarlig overlege og en LIS3. Komiteen ledes av utdanningsansvarlig overlege. Rotasjonskomiteen behandler spesialistkandidatenes ønsker, og passer på at disse stemmer overens med den enkelte kandidats utdanningsplan og progresjon, samt med de overordnede prinsippene for rotasjon, se avsnittet over. Den tilstreber en rimelig balanse mellom utdanningsbehov og drift, der kandidatens utdanningsbehov skal prioriteres. Rotasjonsplanen legges fram for divisjonsledelsen som gjør endelig vedtak om fordelingen av leger i spesialisering.   

Nye LIS 3 starter med et heldags introduksjonsseminar, med hovedfokus på etikk, suicidal- og voldsrisikovurderinger, Lov om Psykisk helsevern, vaktarbeid og de vanligste scoringsverktøy.  

De får tildelt en fadder (en erfaren LIS 3). 

Hver LIS får to opplæringsvakter der de går «på topp» sammen med erfaren LIS. Første vakt etter opplæringsvaktene gås med en annen LIS 3.  

I tillegg skal hver LIS 3 gjennomføre MAP- kurs (Møte med Aggresjonsproblematikk). 

Seksjonsleder på den seksjonen LIS er plassert har som oppgave å orientere LIS om lokale rutiner og praktiske forhold. LIS blir tildelt klinisk veileder i løpet av den første uken.  

Psykoterapiveileder blir introdusert innen 6 mnd. 

Klinisk veiledning 

Divisjon psykisk helsevern tilbyr obligatorisk klinisk veiledning for alle utdanningskandidater, 1 time pr. uke til fast oppsatte tidspunkt. Spesialistkandidatene får veiledning av overlege ved posten der de for tiden tjenestegjør.  Andre overleger, mer erfarne LIS 3, samt psykologer, kan fungere som supervisører.  

Innholdet i den kliniske veiledningen er allsidig og fokuserer på å oppnå kompetanse innen klinisk pasientarbeid, somatikk i psykiatri, kommunikasjonsferdigheter, kunnskapstilegning, evne til refleksjon rundt egne holdninger og praksis, etiske aspekter ved yrkesutøvelsen, samarbeid med annet helsepersonell, pårørendesamarbeid mm. Det legges også til rette for læring etter mester-svenn modellen, der utdanningskandidat er sammen med overlege ved pasientkonsultasjoner, enten som observatør, eller under observasjon av veilederen, med refleksjon rundt konsultasjonen i etterkant. Her kan man også bruke supervisør. 

Psykoterapiveiledning 

LIS 3 tilbys psykoterapiveiledning innen de første 6 mnd etter ansettelse. Veiledning er individuell, en time ukentlig. Grunnleggende veiledning skal som hovedregel være gjennomført før veiledning i spesifikk metode. Det tilbys veiledning i kognitiv terapi, psykodynamisk terapi og gruppeterapi. 

Grunnleggende veiledning gis av godkjent veileder i psykodynamisk psykoterapi.  

Oppfølging av LIS 3, statusrapport og evaluering. 

I løpet av hver rotasjonsperiode, som ofte er 6 mnd( men også kan være 9 mnd eller 12 mnd , avhengig av anbefalinger og egne valg), vil seksjonsleder og utdanningsansvarlig overlege arrangere to møtepunkter for oppfølging: 

Statusoppdatering etter 3 mnd, for å sikre at tjenesten oppfyller kravene og at LIS får jobbet med aktuelle læringsmål, samt vurderingskollegium ved rotasjon der tjenesten på den aktuelle læringsarena blir evaluert og aktuelle læringsmål godkjent.  

Vurderingskollegium (“halvårsevaluering”) er en sentral evalueringsform. Hensikten med halvårsevalueringen er å evaluere den faglige progresjon, gå gjennom LISens individuelle utdanningsplan (se under) og planlegge læringsaktiviteter med hensyn til spesifiserte læringsmål og obligatoriske prosedyrer. Egnethet for faget vurderes også. Vurderingskollegiet består av kandidaten, utdanningsansvarlig overlege, seksjonsleder for LIS 3, seksjonsleder/avdelingssjef på aktuell enhet, klinisk veileder og psykoterapiveileder. Kandidaten presenterer sin individuelle utdanningsplan og fremlegger kompetanseplanene. Evalueringen lastes opp i kompetanseportalen.  

Kliniske veiledere er sentrale i å evaluere både faglig progresjon og fortløpende oppnådde læringsmål.  I tillegg vil en aktivt kunne bruke supervisører når det gjelder oppnåelse av en del læringsmål.  

Individuell utdanningsplan  

I begynnelsen av arbeidsforholdet skal helseforetaket sammen med den nyansatte utarbeide en individuell gjennomføringsplan for gjennomføring av den gjeldende spesialistutdanning for den navngitte LIS. Dette følger av overenskomsten del A2 § 6.1 og er presisert i rundskriv om spesialistforskriften I-2/2019 s. 65.  

Individuell gjennomføringsplan utarbeides for å klargjøre LIS sine behov for nødvendig(e) spesialiseringsperiode(r) og skal sikre en effektiv gjennomføring av spesialiseringsløpet for lege i spesialisering.  

Innen første vurderingskollegium utarbeider kandidaten en individuell utdanningsplan som viser hva LIS skal gjennomføre (læringsmål, læringsaktiviteter og læringsarenaer), basert på hvor i utdanningsløpet LIS starter. Planen oppdateres før hvert vurderingskollegium av kandidaten.  

Kompetanseportalen

Kompetanseplanene for spesialiseringen Psykiatri er 

VOP – plan (82 læringsmål) og 

FKM – felles for alle spesialiteter 

Læringsaktiviteter i kompetanseportalen godkjennes av klinisk veileder eller supervisør. 

Læringsaktiviteter og læringsmål drøftes også i halvårsevalueringene. 

Læringsmål godkjennes til slutt av seksjonsleder for LIS 3 når relevante aktiviteter innfrir målet.    

Felles kompetansemål (FKM) 

Helse Vest har etablert et basiskurs som dekker en god del av de felles kompetansemålene.  

Vi oppfordrer LIS3 og veilederne til å kommentere fortløpende i kompetanseplanen på FKM læringsmål som det har vært jobbet godt med, men som ikke bør godkjennes før mot slutten av spesialiseringsløpet. Dette øker oppmerksomheten mot disse temaene. 

Divisjon psykisk helsevern har god tradisjon med kontinuerlig forbedringsarbeid i form av en rekke forskjellige prosjekter. LIS 3 trekkes med i denne type prosjekter, eller de designer sitt eget prosjekt. Vi har veiledere som bistår i dette og som har erfaring fra forbedringsarbeid.  Dette er relevant for læringsmål i felles kompetansemodul.  

Undervisningen for LIS 3 i psykiatri er lagt opp i henhold til relevante læringsmål og læringsaktiviteter i Kompetanseplanen for psykiatri (VOP). 

Undervisningen består av to undervisningstimer pr. uke i vår- og høstsemesteret, og strekker seg over omtrent 40 uker pr. år. Den foregår på Psykiatrisk klinikk. 

I tillegg til det spesifikke undervisningsprogrammet for LIS, er det andre kompetansehevende tiltak i alle klinikker og DPS, eksempelvis fag- og litteraturmøter. 

Som universitetssykehus har Haukeland et særskilt ansvar for LIS-undervisningen og deler av utdanningen også for de private ideelle DPS’ene Solli, Betanien og Voss. Leger i spesialisering ved disse institusjonene deltar i undervisningen for LIS på psykiatrisk klinikk. Felles undervisning for LIS fra flere utdanningsinstitusjoner gir et større fagmiljø, og anses læringsmessig gunstig. Det fremmer også samarbeid mellom institusjonene, og gir kjennskap til de ulike stedenes utdannings- og arbeidsforhold.   

Koordinert undervisning, utdanningsprogram og emneliste for internundervisning  

I henhold til læringsmålene i Kompetanseplanen for psykiatri belyser undervisningen for LIS psykiatriens vitenskapelige fundament, forebyggende psykiatrisk virksomhet, diagnostikk, involvering og behandling, rammevilkår for psykiatrisk virksomhet samt evaluering og forskning. 

Undervisningsprogrammet er lagt opp etter en 4-års plan, der ulike hovedtema i det vesentlige er koblet til diagnostiske hovedgrupper. De semestervise programmene har ofte et hovedtema, ulike undertema og de enkelte undervisningene knyttes til relevante læringsmål i Kompetanseplanen.   

Det er som nevnt undervisning to timer per uke, og den foregår hver onsdag på Sandviken sykehus. Undervisningen er lagt opp som forelesning to ganger i måneden, og som klinisk gruppe og psykoterapigruppe – begge én gang i måneden.  

Forelesningene består av ulike undertema til aktuelle semesters hovedtema. De foregår stort sett som kateterundervisning, og noen ganger med forskjellige former for medvirkning fra og involvering av LIS.  

I gruppeundervisningen fordeles LIS’ene i grupper som ledes av overlege. I de kliniske gruppene utdypes tema fra forelesningene i form av kasuistikker/problemstillinger brakt til gruppen av deltakerne. Forskjellige pedagogiske metoder kan benyttes, slik som f.eks rollespill eller reflekterende team. Tema fra Felles kompetansemål (FKM), som f.eks. etiske dilemma, formidling av faget, samarbeid med pårørende mm., trekkes inn. LIS oppfordres til å legge frem egne skriftlige arbeider i gruppene (fordypningsoppgave, etisk refleksjonsoppgave og kvalitetsforbedringsoppgave). 

Psykoterapigruppene har samme inndeling som de kliniske gruppene, og ledes av psykoterapiveiledere (overlege). Det er lagt opp et pensum bestående av en bok og/eller artikler, som leses i forkant av disse gruppesamlingene. Lesematerialet drøftes i gruppene, eventuelt med pasientkasuistikker og andre problemstillinger som bringes inn.  

Fag-/litteraturmøter  

De enkelte avdelinger/klinikker/DPS har som regel interne, obligatoriske fag-/litteraturmøter på en time pr. uke hvor leger i spesialisering deltar, og bidrar med fremlegg og undervisning.   

LIS får videre trening i å undervise for kolleger og personale i avdelingen, samt drive psykoedukativ undervisning for pasienter og pårørende.  

LIS3 oppfordres til å være veiledere for LIS1 når de er kommet tre år ut i utdanningen. LIS3 opparbeider seg da veiledningserfaring- og kompetanse, noe som er et av læringsmålene.  

Forskning er et satsningsområde i Divisjon psykisk helsevern og det er etablert en egen forskningsavdeling. Strukturen for forskningsvirksomheten er for tiden under omorganisering. 

LIS3 som ønsker forskningserfaring kan bruke sin valgfritjeneste eller fordypningstjeneste på å delta i forskningsprosjekter i Divisjonen. LIS tar kontakt med avdelingssjefen for forskning som vil sette hen i kontakt med en aktuell forskningsgruppe for videre veiledning mht problemstilling, mål (vitenskapelig artikkel, oversiktsartikkel, metaanalyse o.a.), opplegg og progresjonsplan. Kandidaten vil som hovedregel arbeide med underprosjekter til eksisterende forskning. Tildelt veileder på forskningsavdelingen har ansvar for å følge opp kandidatens progresjon. 

Spesialistkandidaten deltar i vakt i forskningsperioden for å vedlikeholde sin kliniske kompetanse, og deltar også i det vanlige undervisningsopplegget og fortsetter med psykoterapiveiledning.  

LIS3 som ønsker å ta en PhD kan ta kontakt med forskningsmiljøet på tilsvarende måte. Ved et PhD løp kan LIS velge å enten ta full permisjon fra utdanningsstillingen og jobbe med forskning på fulltid, eller dele arbeidet på 50% forskning og 50% klinikk. I sistnevnte tilfelle blir varigheten av PhD løpet og spesialistutdanningen forlenget tilsvarende.  

Samarbeid med Universitetet i Bergen om forskningsveiledning 
Divisjonen samarbeider blant annet med Institutt for klinisk medisin, Seksjon for psykiatri ved Universitetet i Bergen samt Bergen Mental Health Research Center (BMH-senteret). Sistnevnte utgår fra Det medisinske fakultet og Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen.  

For LIS som kombinerer klinikk og forskning lages det individuelle avtaler med fakultet/institutt.  

Læringsmålet om at hver LIS skal gjøre et lite forskningsarbeid kan løses ved å tildele LIS en veileder/mentor med forskningserfaring når de skal skrive sin fordypningsoppgave, og trekke inn forskningselementer i skrivingen; som f. eks litteratursøk, litteraturforståelse, statistikktolkning.  

Oppgaven blir presentert, enten for kolleger på klinikken eller for andre LIS3 i LIS 3-undervisningen (i auditorium eller kliniske grupper). Av og til holder oppgaven et nivå som tilfredsstiller kravene til publisering, men dette er ikke et krav. På denne måten øker LIS 3 sin akademiske kompetanse i henhold til læringsmålene.  LIS3 oppfordres til å laste opp ferdige oppgaver i en oppgavebank som er opprettet av LIS3 seksjonen og er tilgengelig for LIS, slik at andre LIS kan hente lærdom og inspirasjon fra arbeidet som er gjort.  

Forskningsavdelingen stiller veiledere til rådighet ved mindre prosjekter som skal utføres for å oppfylle gjeldende læringsmål om akademisk kompetanse. 

Haukeland universitetssykehus har et eget ferdighetssenter der LIS kan delta for å trene på somatiske ferdigheter. Obligatorisk er et eget HLR-kurs. 

MAP (Møte med aggresjonsproblematikk) er et obligatorisk kurs for alle LIS 3 der man i tillegg til teoriundervisningen, simulerer vanskelige situasjoner med aggresjon, og ev utagering. LIS får utvikle ferdigheter innen detoksifisering og deeskalering, hvordan unngå at tvangstiltak blir nødvendig, og de får også praktisk trening i å håndtere aggressive pasienter.  

Det tilbys også simuleringstrening innen tema som er felles for alle ansatte. 

Det avholdes jevnlige dialogmøter med tillitsvalgte, 4 ganger/ år, samt kontakt ved behov. 

Det er en hovedtillitsvalgt, en DPS-tillitsvalgt, en sykehus-tillitsvalgt og en vara.  

For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med utdanningsansvarlig overlege for Divisjon psykisk helsevern Tone Smith-Sivertsen 

Sist oppdatert 16.10.2025