Ny informasjonsside: "Kort og godt om Tourettetes syndrom"

Kort & Godt om Tourettes syndrom er et psykoedukativt opplæringsprogram som kombinerer opplæring og utviklingsstøttende samtale.

Publisert 24.06.2024
Sist oppdatert 15.08.2024
Illustrasjon som viser en person som sitter inntil et stort spørsmåltegn, flere personer i et undervisningsrom og et notat med overskriften Utfordringer ved å ha tics

Foto: Regionalt fagmiljø for autisme, ADHD, Tourettes syndrom Helse Midt

Illustrasjon om Tourettes syndrom

Om programmet

Programmet er utarbeidet med tanke på å sikre personer med Tourettes syndrom en grundig opplæring i diagnosen sin, på en konkret og visuell måte. Opplæringsprogrammet vil kunne sikre pasienter en mest mulig lik psykoedukasjon, uavhengig av klinikk eller behandler.

Opplæringsprogrammet kombinerer generell opplæring om diagnosen, med et mer individbasert fokus gjennom drøftingsoppgaver og aktivitetsark. Programmet er utviklet som en nettressurs, som vil kunne benyttes kostnadsfritt for alle som ønsker det. Det vil være mulig å skrive ut innholdet i nettressursen og benytte opplæringsprogrammet som et fysisk materiell.

Opplæringsprogrammet inneholder ulike tema, som tar for seg relevante sider ved Tourettes syndrom. Til hvert tema følger det med støtteark til behandler, hvor man finner informasjon som kan formidles i timen. Pasienten vil på sin side få se ulike illustrasjoner gjennom opplæringen, som er tilknyttet de ulike temaene man snakker om. Illustrasjonene skal gi en visuell støtte til den informasjonen som formidles, samt skape rom for refleksjon og drøfting rundt hverdagslige problemstillinger.

Gjennom opplæringsprogrammet vil man presenteres for ulike aktivitetsark som skal fylles ut. Her vil generell kunnskap om diagnosen kunne overføres til pasientens egne opplevelser og erfaringer.

Kort og godt om Tourettets syndrom - Regionalt fagmiljø for ADHD, autisme og Tourettes syndrom - Institutt for psykisk helse - NTNU

Opplæringsvideoer til «Kort og godt om Tourettes syndrom»

Norsk Tourette Forening om «Kort og godt om Tourettes syndrom»

Bente Knutsen