Sentralblokka
Sentralblokka, The main hospital building, is the largest building at the hospital. Sentralblokka is located at the center of The Haukeland area.
Contact
Phone
How to get here
- Line 5 og 6 har avgang frå Festplassen
- Line 12 har avgang frå Bystasjonen
- Line 16E har avgang frå Xhibition i Småstrandgaten
- Ulriksdal for besøkande til Ulriksdal helsepark og Glasblokkene (line 5, 6, 16E)
- Haukeland sjukehus Nord for besøkande til Glasblokkene, Kvinneklinikken, Augebygget og Haukeland hotell (line 5, 6, 12 og 16E)
- Haukeland sjukehus Sør for besøkande til Sentralblokka og andre bygg på Haukelandsområdet (line 5, 6, 12 og 16E)
- Ibsensgate - arbeidsruter
Nærmaste stoppestad til Haukeland er bybanestoppet Haukeland sjukehus. Banen stoppar nord for Sentralblokka, like ved Glasblokkene, på Haukelandsområdet. Det tar om lag 5 minutt å gå frå stoppet til sjukehuset.
The term Pasientreiser (patient travel) is used to describe travel to and from authorised treatments. The hospital is responsible for providing patient travel and will meet the cost of the cheapest mode of travel on behalf of the patient. You can read more on the Pasientreiser website. The website also contains information about the Helseekspress and Helsebuss bus services.
Bus
Several scheduled bus routes stop at the hospital. There is also a number of commuter bus routes running between different parts of Bergen and the hospital.
Skyss has produced a dedicated route map for Haukeland University Hospital (PDF) showing which bus routes stop at the hospital.
Tide and Nettbuss operate express coaches on several long-distance routes to the centre of Bergen.
Bybanen Light Rail
The closest Bybanen station is Haukeland sjukehus, only a 5 minute walk from the station to the hospital. The station is located to the North of the hospital main building, Sentralblokka, next to the buildings Glasblokkene. Timetables are available at the website Skyss.no.
Taxi
There are usually taxis available at the taxi rank outside the main hospital building (Sentralblokka). If not, our receptionists are on hand 24 hours a day and can help book a taxi for you.
Train
Bergen Train Station in the centre of Bergen is the closest mainline station to Haukeland University Hospital. The distance between the station and the hospital is around 2.5 km and is served by several bus routes and the Bybanen Light Rail (line 2).
Airplane
Bergen Airport in Flesland is just under 20 km from Haukeland University Hospital. There is no direct airport bus between Haukeland and Bergen Airport, but you can take the airport bus to and from the centre of Bergen.
Waiting areas
There is a separate waiting area near the reception in the main hospital building (Sentralblokka) for patients and next-of-kin waiting for transport.
For dei som av ulike årsakar må bruke bil, er det parkeringsplassar på ulike områder på og i nærleiken av sjukehuset.
Parking facilities at Haukeland are divided into separate zones in and around the hospital grounds.
Parking spaces are very limited, however. Out of consideration for those who need to travel to the hospital using their own car, we strongly urge those who are able to do so to use public transport.
Reiseutgifter
Som regel gjennomfører du reisa di på eiga hand og søker om å få dekt reiseutgiftene i etterkant.
Les meir om å få dekt ei pasientreise
Planlegging
I utgangspunktet vel du sjølv kva transportmiddel du reiser med til behandling.
Les meir om planlegging av pasientreisa di
Rettar/Rettane dine
Hovedregelen er at pasientreiser bli dekt med ein standardsats per kilometer. Ved behov kan også nødvendige tilleggsutgifter bli dekt.
Les meir om rettane dine ved pasientreiser
Tilrettelagt transport
Helseekspressen
Avdeling for pasientreiser i Helse Bergen
I Sentralblokka på Haukeland finn du ein taxihaldeplass der det som regel står ledige bilar. Ved behov er våre tilsette i resepsjonen tilgjengelege 24 timar i døgnet og kan bestille taxi til deg.
General information
Når du skal på besøk eller følgje ein pasient på sjukehuset, må du gjere deg kjent med gjeldande rutinar.
Frivillige på Haukeland er her for å gjere pasientar og pårørande sitt møte med sjukehuset betre. Alle i frivilligheitstenesta er kledd i raude vestar og har fått kursing om rolla.
- E-post: frivillig@helse-bergen.no
- Mobiltelefon: 902 67 193
We have a large selection of books, comic books, audiobooks, digital books/cards and PlayStation, Wii and Xbox games, as well as DVDs, CDs, periodicals, newspapers and music.
We also lend DAB radios and playback equipment for films, audiobooks and music.
Opening hours
Monday, Wednesday and Friday 11.30–15.30.
Tuesday and Thursday 11.30–17.30.
Book trolleys
Every Monday, Tuesday and Thursday we visit the departments with our book trolley. If you would like to borrow something but are unable to make it to the library, feel free to contact us during opening hours, and we will deliver the requested material to you.
Computers and printers
The library has a public computer and printer/photocopier. Patients and next-of-kin are welcome to use the internet, do their online banking, print off plane tickets etc.
Visual art
We also lend visual art. Please contact us for more information.
Som inneliggande pasient vil du få matservering på avdelinga du ligg på. I tillegg kan du og besøkande kjøpe alt frå dagens middag til smårettar, bakevarer og kioskvarer på sjukehuset. I nærmiljøet finst også fleire daglegvarebutikkar.
There is a pharmacy in the foyer of the main hospital building (Sentralblokka). This is a public pharmacy operated by Sjukehusapoteka Vest.
Telefon resepsjon: 55 97 50 00
I tillegg til resepsjonen i foajeen i Sentralblokka, har alle poliklinikkane på sjukehuset eigen resepsjon. Her kan du få hjelp med alt frå betaling til bestilling av transport.
Besøke pasientar
Skal du besøke ein pasient? Vi kan gi deg informasjon om kvar du finn dei ulike avdelingane og sengepostane på sjukehusområdet.
Betale eigendel
Du kan betale eigendel for polikliniske konsultasjonar i resepsjonen mellom klokka 07.00 og 21.00. Ver merksam på at poliklinikkane berre tar imot betaling med kort.
Bestille drosje
Om du ønskjer det, hjelper vi deg gjerne med å bestille drosje. Berre ta kontakt i resepsjonen.
Leitar du etter ei avdeling?
Sjå avdelingsoversikta
Resepsjonen i foajeen i Sentralblokka er døgnbemanna og hjelper deg i tillegg med:
Lån av rullestol
Resepsjonen låner ut rullestolar til bruk på sjukehuset. For lån av rullestol er det 200 kroner i depositum.
Følgeteneste
Vi tilbyr følgeteneste, der ein tilsett kan følge deg til og frå poliklinikkane, til røntgen og til Laboratorium for klinisk biokjemi. Vi har også rullestol om du treng det.
Følgeteneste har vi frå klokka 07.00 til 15.00. Direkte telefonnummer til følgetenesta er 55 97 20 06.
Oppbevaringsboksar
Vi har oppbevaringsboksar, om du treng dette. Avhengig av storleik på boksen, kostar dette 20 eller 30 kr. per døgn.
Hittegods
Vi tar imot hittegods, og leverer ut hittegods dersom dette er levert same dag eller same helg. Etter dette blir hittegodset levert til Drift/teknisk kundesenter.
Alle pasientar og besøkande kan bruke gratis trådlaust internett på dei fleste områda på sjukehuset.
Gjest.ihelse.net er eit trådlaust nettverk for besøkande, pasientar og tilsette. Slik koblar du deg til gjestenettet vårt:
- Koble deg til det trådlause gjestenettet (gjest.ihelse.net)
- Ein nettlesar skal opne seg automatisk. (Om påloggingsvindauget ikkje dukkar opp, forsøk å opne nettlesaren manuelt).
- Trykk "Godta" når du har lest og forstått vilkåra.
Innlogginga skjer automatisk på einingar etter første pålogging, så lenge kontoen er aktiv. Det skal bare være nødvendig å logge seg på éin gong per eining per 31 dagar.
Patients waiting for transport may do so in a designated waiting area in the foyer in the main hospital building (Sentralblokka). The waiting area is designed to make the wait as comfortable as possible for both patients and next-of-kin.
Opening hours
Staffed waiting area Monday to Friday: 08.15–17.00
Telephone: 05515
The waiting area offers reclining chairs, coffee tables with seats, magazines and coffee.
In the daytime the waiting area is staffed by two transport planners from the Department of Patient Travel. The transport planners are not medically trained but can assist you if there are any changes to your planned travel.
- Patient travel must be booked by the discharging department before the patient arrives in the waiting area.
- The departments are responsible for referring patients to the waiting area based on a medical assessment.
- Patients who need to wait longer than 2 1/2 hours for their booked travel should do so in their department.
- The department should make its assessments, including medical assessments, on the basis that the waiting area is not permanently staffed and not staffed by medical personnel.
Patients travelling by air may contact the hosts in the waiting area, who will help organise an airport transfer.
In special circumstances the waiting area may be unmanned for limited periods during opening hours.
- Patients who require care and who are in the waiting area at ordinary closing time will be referred back to the discharging department. The discharging department will then look after the patient.
- Patients who have been allocated patient transport after 15.30 and who require care must wait in their department. Those who do not require care may wait at the edge of the waiting area.