Hjernehelse får egen nasjonal strategi

Hjernesykdommer rammer én av tre mennesker i løpet av livet. Personer med hjernesykdommer kan ha behov for både øyeblikkelig hjelp og langvarig oppfølging. Behandling og oppfølging stiller krav til gode tjenester både i spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten.

Publisert 28.03.2017
Sist oppdatert 19.09.2017

​I 2017 startet regjeringens arbeid med å lage en egen strategi for hjernehelse for å utvikle bedre tjenester for disse pasientgruppene.

– Regjeringen vil gi et bedre tilbud til pasienter med nevrologisk sykdom. Derfor lager vi en nasjonal strategi for hjernehelse. Vi er svært opptatt av mer forskning slik at vi bedre kan forhindre disse sykdommene og behandle pasientene best mulig, sa statsminister Erna Solberg på et toppmøte om hjernesykdommer i mars.

Se video fra toppmøtet om hjernesykdommer

Les mer om toppmøtet på regjeringens nettsider