Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.
En kvinne og en mann som holder en bærbar datamaskin

Bedre kommunikasjon

Det er ikke alltid lett å gjøre seg forstått når man er sliten og har mye smerter. Postpersonalet er klar over at dette kan være en utfordring og vil forsøke å møte deg så godt de klarer.

Dersom du opplever kommunikasjonen med behandler eller postpersonalet som krevende, kan det være nyttig å bruke noen helt konkrete verktøy for bedre samtaler.

Eksempel 1

Beskriv problemet - «Jeg har så mye smerter i forbindelse med sårstell».

Uttrykk hva du føler - «Dette gjør at jeg gruer meg veldig til sårstell og blir ekstra anspent og får mer smerter».

Spesifiser hva du ønsker - «Jeg ønsker gjerne medisinsk smertelindring i forkant av sårstell».

Konsekvenser (forklar hva det kan føre til) - «Dersom jeg får smertelindring i forkant kommer jeg til å være mindre engstelig og smertepåvirket, og det blir lettere å gjennomføre sårstellet».

 

Eksempel 2

Beskriv problemet - «Jeg vet ikke helt hva som skal skje fremover».

Uttrykk hva du føler - «Jeg kjenner det gjør meg veldig urolig».

Spesifiser hva du ønsker - «Kan du sette seg ned og snakke med meg om det?».

Konsekvenser (forklar hva det kan føre til) - «Kanskje jeg forstår bedre om du forklarer en gang til, da kan jeg kanskje roe meg litt ned».

Ved å bruke denne modellen skal det være lettere å gjøre seg forstått og forstå den andres perspektiv. Dersom man forstår hverandre er det lettere å samarbeide og man kommer frem til løsninger som fungerer best mulig for begge parter. Det gir også følelse av kontroll og trygghet når man kjenner seg forstått.

Snakk gjerne med postpersonale om hvordan du opplever kommunikasjonen dersom det kjennes krevende.

 

Sist oppdatert 29.07.2024