Ny doktorgrad - Dag André Sangnes

NSGU gratulerer Dag A. Sangnes med sin doktorgrad med avhandlingen "Diabetic gastroenteropathy examined with wireless motility capsule".

Publisert 11.03.2022
Sist oppdatert 31.05.2024

​Sangnes har i sin avhandling studert pasienter med diabetes og kroniske mageplager. Doktorgradsarbeidet har utforsket om man kan forenkle utredningen av mageplager ved diabetes ved hjelp av en trådløs motilitetskapsel. Arbeidet har sammenlignet trådløs motilitetskapsel og scintigraf​i, og ved hjelp av blant annet ultralydundersøkelser analysert motilitet​​ hos diabetikere med diaré, forstoppelse og hos friske frivillige.

Doktorgardsarbeidet viser at en enkeltstående kapselundersøkelse kan avdekke ny kunnskap om magetarmfunksjonen hos pasienter med diabetes og mageplager. Disse funnene kan forenkle utredningen, som gangner både pasienten og helsevesenet. Resultatene fra kapselundersøkelsen kan også danne utgangspunkt for persontilpasset behandling. Avhandlingen kan leses på UiBs​​ BORA.​

Dag disputerte 11.03.22​ for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen. Hele pressemeldingen kan leses her​​. Vi gratulerer!​