Å leve med CAH
Å få eit barn med ein sjeldan diagnose
Det kan vere krevjande å få eit barn med ein sjeldan diagnose, og alle opplever dette som utfordrande og vanskeleg. Dersom det er tvil om kjønnet til barnet, gjer det situasjonen særleg utfordrande. Det er derfor viktig at begge foreldre får nødvendig informasjon og opplæring om diagnosen og kva som er spesielt viktig å passe på. Da er dei betre rusta til å meistre rolla si som dei viktigaste støttepersonane til barnet.
Openheit og informasjon om diagnosen
Erfaring viser at openheit kan framme positive haldningar, forståing og aksept i møte med andre. Lokalt hjelpeapparat, som helsesjukepleiar og fastlege, kan vere gode støttepersonar for å hjelpe barnet og familien til å vere opne om diagnosen.
Barn treng alderstilpassa informasjon om eigen diagnose. Informasjonen kan givast av foreldre, og/eller i samarbeid med helsepersonell. Kunnskap om eigen diagnose er viktig slik at barnet sjølv kan svare på spørsmål om seg sjølv. Det bidrar til meistring og sjølvstende. Om nokon for eksempel spør kvifor barnet tar medisinar kan det forslagsvis svare: «Eg manglar eit stoff i kroppen som gjer at eg må ta medisinar kvar dag. Da kjenner eg meg mykje betre».
Tenåra er ein spesielt sårbar livsfase der mange opplever det tungt og vanskeleg å ha ein sjeldan diagnose. Dei bekymrar seg for å skilje seg ut og vere annleis. Når du er ungdom bør du vite kven som har ansvaret for deg i helsevesenet og kven du skal ta kontakt med om du treng hjelp. Fleire ungdommar og vaksne med CAH seier at det er nødvendig å fortelje venner at dei bruker ein livsviktig medisin i tilfelle dei blir så sjuke at dei treng hjelp til å få i seg medisinen.
Å ta ansvar for eiga behandling og for å finne gode meistringsstrategiar bidrar til god livskvalitet trass i utfordringar. Det kan vere ei god støtte å ha kontakt med jamaldrande i liknande situasjon. Sjå brukarforeininga Landsforeningen for CAH.
Overgangar i livet
Når barn begynner i barnehagen og på skolen må dette førebuast. Overgangar i livet, som ved oppstart i barnehage, skole, studiar og arbeidslivet, kan vere utfordrande for personar med sjeldne diagnosar. Planlegging av slike overgangar skaper tryggleik, og det kan vere viktig å sikre kunnskapsoverføring om den sjeldne diagnosen til nye nærpersonar i slike fasar.
Samarbeid
Behovet for tiltak og hjelp vil vere individuelt. Nokon treng tett oppfølging både frå helsetenesta og andre instansar. Andre klarer seg med lite tilrettelegging i kvardagen, og blir påverka lite av diagnosen sin.
Dersom ein person med ein sjeldan diagnose har behov for koordinerte tenester frå fleire instansar i kommunen, kan det vere behov for å etablere ei ansvarsgruppe og ein individuell plan (IP). Gode planar og samarbeid bidrar til oversikt og føreseielegheit både for personen med ein sjeldan diagnose, familien og hjelpeapparatet.
Nasjonal kompetanseteneste
Senter for sjeldne diagnosar er ein del av Nasjonal kompetanseteneste for sjeldne diagnosar. Senteret kan bidra med å overføre kompetanse om diagnosen og om det å leve med den til lokalt hjelpeapparat, barnehage og skole, slik at det blir skapt ei større forståing for dei utfordringane personar med diagnosen og familien møte i kvardagen.
Les meir om CAH på nettsidene til Senter for sjeldne diagnoser
Nyttige lenker
Landsforeningen for CAH
Harry Benjamin Ressurssenter